Menedżer ds. Zarządzania Procesami i Jakością – program
Wprowadzenie
- Przedstawienie definicji procesu
- Przedstawienie definicji zarządzania procesami
- Przedstawienie cyklu życia procesu
Przedstawienie podejścia do definiowania procesów
- Omówienie poszczególnych atrybutów procesu (cel, zakres, produkty, zdarzenie początkowe, zdarzenie końcowe, zasoby, reguły i zasady)
- Omówienie zasad mapowania procesów na różnych poziomach architektury procesów (strumień wartości, SIPOC, diagramy przepływów, modele BPMN)
- Omówienie zasad mapowania procesów w wybranym narzędziu informatycznym
- Omówienie stosowanych technik gromadzenia informacji do przygotowania opisu procesu
- Omówienie różnych typów mierników (elastyczność, wydajność, efektywność)
- Omówienie zasad opomiarowania procesów (zasady definiowania mierników, budowanie algorytmów, określanie wartości oczekiwanych, określanie krytycznych czynników sukcesu oraz definicja mierników takich jak: Lead Time, Takt Time, FTE, DPMO, Cycle Time, PCE
- Omówienie dobrych praktyk w wizualnym przedstawianiu wyników pomiarów procesów
- Omówienie dobrych praktyk w zarządzaniu dokumentacją procesową
Przedstawienie zasad prowadzenia projektu
- Omówienie faz życia projektu
- Omówienie faz życia projektu optymalizującego proces
Omówienie zasad zarządzania zmianą
- Podstawy
Omówienie specyfiki sektora finansowego
- Rola KNF
- Rekomendacje KNF (rekomendacja M, rekomendacja D, rekomendacja U)
Omówienie dobrych praktyk w zakresie zarządzania zespołem i komunikacji
- Podstawy
Przedstawienie podejścia do prowadzenia analizy procesów
- Identyfikowanie Klienta procesu, dostawców oraz odbiorców
- Omówienie podejścia do badania spełnienia oczekiwań Klienta, dostawców oraz odbiorców (VOC i CTQ) w oparciu o wybrane techniki
- Omówienie sposobów prowadzenia lub wykorzystywania badania satysfakcji Klienta, dostawców oraz odbiorców dla ustalenia stopnia spełnienia wymagań
- Analizowanie i prezentacja danych ilościowych (podejście do zbierania danych, określanie próby, tendencja centralna, zmienność procesu oraz analizy statystyczne – średnia, mediana, odchylenie standardowe, wariancja, testowanie hipotez, regresja)
- Analizowanie i prezentacja danych jakościowych (mapowanie, definiowanie wąskich gardeł i marnotrawstw, GEMBA, koło OHNO, DILO, diagram Spaghetti, MOS, identyfikacja przyczyn źródłowych za pomocą Ishikawa oraz 5WHY)
Omówienie założeń strategicznego zarządzania procesami w całej organizacji
- Prowadzenie analizy interesariuszy
- Budowanie architektury procesów
- Zasady budowania systemu zarządzania procesami
- Omówienie korzyści z zarządzania procesami
- Omówienie różnic między modelem procesowym a modelem funkcyjnym
Przedstawienie podejścia do projektowania i wdrażania zmian w procesach
- Omówienie stosowanych technik optymalizacji procesów (Kaizen, Lean, Six Sigma, TQM)
- Omówienie podejścia do tworzenia rozwiązań dla udoskonalenia procesów (zarządzanie inicjatywami usprawniającymi – burza mózgów, diagram Pareto, macierz korzyści i nakładów, analiza ryzyka, standaryzacja poprzez zastosowanie 5S, SOP, Poka Yoke)