Menedżer ds. Zarządzania Procesami i Jakością – program

Wprowadzenie

  • Przedstawienie definicji procesu
  • Przedstawienie definicji zarządzania procesami
  • Przedstawienie cyklu życia procesu

Przedstawienie podejścia do definiowania procesów

  • Omówienie poszczególnych atrybutów procesu (cel, zakres, produkty, zdarzenie początkowe, zdarzenie końcowe, zasoby, reguły i zasady)
  • Omówienie zasad mapowania procesów na różnych poziomach architektury procesów (strumień wartości, SIPOC, diagramy przepływów, modele BPMN)
  • Omówienie zasad mapowania procesów w wybranym narzędziu informatycznym
  • Omówienie stosowanych technik gromadzenia informacji do przygotowania opisu procesu
  • Omówienie różnych typów mierników (elastyczność, wydajność, efektywność)
  • Omówienie zasad opomiarowania procesów (zasady definiowania mierników, budowanie algorytmów, określanie wartości oczekiwanych, określanie krytycznych czynników sukcesu oraz definicja mierników takich jak: Lead Time, Takt Time, FTE, DPMO, Cycle Time, PCE
  • Omówienie dobrych praktyk w wizualnym przedstawianiu wyników pomiarów procesów
  • Omówienie dobrych praktyk w zarządzaniu dokumentacją procesową

Przedstawienie zasad prowadzenia projektu

  • Omówienie faz życia projektu
  • Omówienie faz życia projektu optymalizującego proces

Omówienie zasad zarządzania zmianą

  • Podstawy

Omówienie specyfiki sektora finansowego

  • Rola KNF
  • Rekomendacje KNF (rekomendacja M, rekomendacja D, rekomendacja U)

Omówienie dobrych praktyk w zakresie zarządzania zespołem i komunikacji

  • Podstawy

Przedstawienie podejścia do prowadzenia analizy procesów

  • Identyfikowanie Klienta procesu, dostawców oraz odbiorców
  • Omówienie podejścia do badania spełnienia oczekiwań Klienta, dostawców oraz odbiorców (VOC i CTQ) w oparciu o wybrane techniki
  • Omówienie sposobów prowadzenia lub wykorzystywania badania satysfakcji Klienta, dostawców oraz odbiorców dla ustalenia stopnia spełnienia wymagań
  • Analizowanie i prezentacja danych ilościowych (podejście do zbierania danych, określanie próby, tendencja centralna, zmienność procesu oraz analizy statystyczne – średnia, mediana, odchylenie standardowe, wariancja, testowanie hipotez, regresja)
  • Analizowanie i prezentacja danych jakościowych (mapowanie, definiowanie wąskich gardeł i marnotrawstw, GEMBA, koło OHNO, DILO, diagram Spaghetti, MOS, identyfikacja przyczyn źródłowych za pomocą Ishikawa oraz 5WHY)

Omówienie założeń strategicznego zarządzania procesami w całej organizacji

  • Prowadzenie analizy interesariuszy
  • Budowanie architektury procesów
  • Zasady budowania systemu zarządzania procesami
  • Omówienie korzyści z zarządzania procesami
  • Omówienie różnic między modelem procesowym a modelem funkcyjnym

Przedstawienie podejścia do projektowania i wdrażania zmian w procesach

  • Omówienie stosowanych technik optymalizacji procesów (Kaizen, Lean, Six Sigma, TQM)
  • Omówienie podejścia do tworzenia rozwiązań dla udoskonalenia procesów (zarządzanie inicjatywami usprawniającymi – burza mózgów, diagram Pareto, macierz korzyści i nakładów, analiza ryzyka, standaryzacja poprzez zastosowanie 5S, SOP, Poka Yoke)

Chcesz porozmawiac?

CZY JEST COŚ, W CZYM MOŻEMY CI POMÓC?